Jak chronić swoje gadżety przed oszustami

Cyberprzestępcy nieustannie polują na czyjeś dane osobowe. Atakują telefony, tablety i komputery złośliwym oprogramowaniem, wyłudzają tajne informacje od klientów bankowych sztuczkami inżynierii społecznej. Mówimy, jak chronić swoją prywatność i walczyć z intruzami.

Jakich danych potrzebują oszuści?

Kluczem do pieniędzy na koncie mogą być dane karty, w tym data ważności, trzy cyfry z obrotu oraz hasła i kody z powiadomień banku. Lub loginy i hasła z twojego banku internetowego oraz innych aplikacji i kont osobistych, z którymi powiązane są informacje o płatności.

Oszuści wyłudzają poufne dane za pomocą inżynierii społecznej i phishingu.Nierzadko wysyłają wiadomości z linkami do złośliwego oprogramowania lub plikami zawierającymi wirusy. Dzięki nim cyberprzestępcy mają nadzieję na zdalny dostęp do gadżetów i kradzież z nich tajnych danych.

Bank nic nie zrekompensuje, jeśli osoba sama podała oszustom poufne informacje lub dobrowolnie zainstalowała oprogramowanie szpiegujące.

Jak chronić urządzenia przed cyberprzestępcami?

Postępuj zgodnie z głównymi zasadami cybergigieny.

Użyj antywirusa

Zainstaluj programy antywirusowe na wszystkich używanych gadżetach. Wtedy oszuści nie będą mogli przejąć danych z Twojego urządzenia, nawet jeśli klikniesz złośliwy link. Najważniejsze, aby nie zapomnieć o aktualizacji systemów ochronnych.

Stale Aktualizuj system

Atakujący zawsze szukają luk w oprogramowaniu i aplikacjach, a producenci regularnie publikują aktualizacje i wzmacniają ochronę antywirusową. Dlatego ważne jest, aby zawsze używać najnowszej wersji programów. W Ustawieniach gadżetu Znajdź funkcję automatycznej aktualizacji i włącz ją. Zhakowanie zaktualizowanego urządzenia jest znacznie trudniejsze.

Pobieraj tylko sprawdzone aplikacje

Pobieraj aplikacje z zaufanych źródeł. Na przykład dla telefonów i tabletów z systemem iOS-z AppStore, dla Androida-z Google Play. Przed pobraniem Przeczytaj komentarze innych użytkowników na forach profilowych, aby dowiedzieć się z wyprzedzeniem o możliwych zagrożeniach związanych z korzystaniem z programu. A także upewnij się, że jest aktywnie aktualizowany przez programistę – oficjalne sklepy zwykle zawierają datę ostatnich zmian.

Jeśli pobrałeś jakąkolwiek aplikację, ale w ogóle jej nie używasz, lepiej ją usunąć. Nagle ma słabą cyberobronność? Zmniejsz ryzyko włamania się do urządzenia.

Nie instaluj programów na prośbę nieznajomych

Nie tylko złośliwe aplikacje stanowią zagrożenie. Czasami oszuści używają legalnych programów zdalnego dostępu do sterowania urządzeniem w Twoim imieniu.

Dzięki programom zdalnego dostępu przestępcy mogą czytać SMS-y z banku z tajnymi kodami i hasłami, logować się do banku internetowego, przesyłać pieniądze lub zaciągać pożyczkę w Twoim imieniu.

Poznaj ustawienia prywatności

Podczas instalowania aplikacji zwróć uwagę na ustawienia prywatności. Czy naprawdę konieczne jest udostępnianie listy kontaktów lub geolokalizacji w programie?

Zezwalaj na dostęp tylko wtedy, gdy jest to naprawdę konieczne: na przykład lokalizacja jest potrzebna dla aplikacji taksówkowej, ale nie jest ważna dla kalendarza zadań. Jeśli nie jesteś zadowolony z wymagań dotyczących uprawnień, wybierz inną aplikację.

Gdy umowa użytkownika jest aktualizowana w programie, nie spiesz się, aby natychmiast zaakceptować warunki – najpierw dokładnie je przestudiuj.

Wybierz złożone hasła

Hasło powinno składać się z co najmniej ośmiu znaków: cyfr, małych i wielkich liter, znaków specjalnych. Lepiej nie używać popularnych słów i przysłowiowych skrótów. Brak dat urodzenia, imion i nazwisk. Hasła powinny być różne dla każdego konta-nie powtarzaj się. I za każdym razem ręcznie wprowadzaj hasło – nie zapisuj go do automatycznego wprowadzania.

Jeśli to możliwe, skonfiguruj podwójną identyfikację: następnie oprócz wprowadzenia hasła system za każdym razem poprosi o potwierdzenie logowania za pomocą kodu, który natychmiast pojawia się w wiadomości SMS, powiadomieniu push lub na adres e-mail.

Jak zabezpieczyć dane na wypadek zaginięcia telefonu?

Ryzyko to warto przemyśleć z wyprzedzeniem. Wykonaj trzy kroki:

  1.  Włącz blokadę. Aby zabezpieczyć urządzenie, włącz automatyczną blokadę ekranu. Użyj hasła, odcisku palca lub Face ID – funkcji rozpoznawania twarzy właściciela.
  2.  Skonfiguruj śledzenie. Zainstaluj program, który umożliwia zdalne śledzenie lokalizacji urządzenia. W przypadku kradzieży lub zgubienia będziesz mógł zobaczyć, gdzie znajduje się Twój gadżet, połączyć się z nim, a nawet zdalnie usunąć z niego wszystkie informacje. Na przykład w urządzeniach z Androidem istnieje funkcja wyszukiwania telefonu Google Find My Device – w urządzeniach Samsung-podobna opcja Samsung Find My Mobile, na platformie iOS-Find my iPhone. Pamiętaj, aby wcześniej aktywować je w Ustawieniach gadżetu.
  3.  Twórz kopie zapasowe. Regularnie wykonuj "kopię zapasową" - kopię zapasową danych. Ta opcja umożliwia zapisanie konfiguracji ustawień urządzenia, wszystkich aplikacji i innych informacji. Pomoże to szybciej odzyskać dane z zagubionego lub skradzionego telefonu i przenieść je na nowy.

Co zrobić, jeśli telefon zostanie skradziony?


Jeśli stracisz telefon z numerem powiązanym z Twoim kontem bankowym, postępuj tak, jak w przypadku utraty karty. Zadzwoń do banku na infolinię lub biegnij do jego oddziału i poproś o zablokowanie wszystkich kart, banku mobilnego i internetowego.

Następnie, na wszelki wypadek, zadzwoń na swój numer: być może ktoś znalazł telefon i jest gotowy go zwrócić.

Jeśli gadżet został skradziony, napisz do policji Oświadczenie o kradzieży. Weź uwierzytelnioną kopię tego Oświadczenia-może być potrzebny w banku, jeśli przestępcy zdążą włamać się do telefonu i banku internetowego i ukraść pieniądze z kont.

Co jeśli oszuści włamali się do skradzionego telefonu i usunęli pieniądze z kont?


W takim przypadku możesz liczyć na odszkodowanie tylko pod dwoma warunkami:

  1.  Nie naruszyłeś zasad bezpieczeństwa. Na przykład nie ujawniono oszustom poufnych danych karty, loginów i haseł z banku internetowego, Twoje urządzenie było chronione hasłem w momencie kradzieży, podobnie jak wszystkie aplikacje, z którymi powiązane są informacje o płatności.
  2. Zakwestionowałeś odpis na czas-najpóźniej następnego dnia po otrzymaniu powiadomienia z banku o operacji, której nie wykonałeś.
  3.  Aby zrekompensować straty, jak najszybciej napisz do banku oświadczenie, że operacje odbyły się bez Twojej zgody, poproś o wewnętrzne dochodzenie i zwrot pieniędzy. Podkreśl, że przestrzegałeś zasad higieny cybernetycznej. I dołącz kopię oświadczenia o kradzieży telefonu, które złożyłeś na policji.

Jeśli zaciągnąłeś pożyczkę, poproś bank o unieważnienie umowy osobnym oświadczeniem. Poproś o odroczenie rozpoczęcia spłaty pożyczki do czasu zakończenia dochodzenia. W przypadkach, gdy bank nie zgadza się na odroczenie płatności, lepiej je wpłacać, aby nie zepsuć historii kredytowej. Po anulowaniu umowy będziesz mógł zażądać zwrotu zapłaconej kwoty.

Jeśli spełniłeś wszystkie wymogi bezpieczeństwa, ale bank nie słucha twoich argumentów, Skarż się na to w recepcji internetowej banku.